Na een lange pauze van afwezigheid op dit medium, eindelijk weer eens wat nieuws. De afgelopen maanden heb ik weer flink kunnen testen op onze testbaan op het werk (in mijn lunchpauze!!). Omdat ik weer een aantal auto's heb aangekocht, met name Group C auto's, moest er weer heel wat gesleuteld worden aan deze debutanten op de baan. De Sauber Mercedes C9 en de Lancia LC2 stonden al een tijdje op mijn verlanglijstje, mede ook omdat mijn team/race maatjes deze auto's ook in hun bezit hadden. Over het algemeen hebben we ongeveer de zelfde auto's en dat is ook makkelijk met het racen. Dacht ik....
Echter, nu blijken een groot aantal van mijn Group C auto's een stukje harder te gaan dan de rest van het team. Vooral de Lancia is een erg rappe auto gebleken ten opzichte van de rest van de Lancia's. Ook de whitekit van de Sauber Mercedes blijkt een drommels rap karretje te zijn in vergelijking met de andere Saubers. En als dan mijn Porsches en mijn Toyota ook nog eens sneller gaan....tja dan moet er wel iets aan de hand zijn opperde een collega/teamgenoot.
De gemiddelde rondetijd van de Gr.C auto's is
om en nabij de 8.8 seconde op baan twee. Deze is ietsje sneller dan baan één, maar dat verschilt niet veel, hooguit een twee tiende van een seconde, maar vaak nog minder. Vergeleken met onze vorige twee banen is deze baan niet alleen sneller maar ook makkelijk onder de knie te krijgen. Geen ingewikkelde bochtencombinaties maar mooie vloeiende bochten afgewisseld met lange rechte stukken, en als verrassing een viaduct dat op de vensterbank uitkomt en daarvandaan het langste rechte stuk van de baan. Ach je moet het gewoon een keertje gedaan hebben en dan komt het wel goed zeg ik regelmatig tegen een enkele nieuwsgierige collega's die soms ook eens een poging durven te wagen.
Jammer dat we dit jaar de baan weer moeten opruimen, want we gaan verhuizen naar een andere locatie waar helaas geen ruimte is voor zoiets als deze hobby. Hetgeen ook betekent dat ik mijn grote baan niet meer in de kantine kan leggen voor de inmiddels bekende Racingday die wij gemiddeld zo'n vier a vijf keer in het jaar op een zaterdag houden.
Een traditie die alweer acht jaar geleden begon en ons veel plezier heeft bezorgd. Dus nog eventjes hard trainen voor zolang het nog kan, want zicht op een andere ruimte om te racen is er helaas niet. Blijven we dan wel slotracen?? Natuurlijk. Eén collega heeft zich al een tijdje geleden bij mijn oude clubje in Almere aangesloten, en rijdt daar verdienstelijk rond heb ik begrepen.
De rest is nog onduidelijk, misschien hier en daar een baantje in een schuurtje of een vrij gekomen slaapkamertje.
Maar dat is in mijn ogen een flinke degradatie als je meer gewend bent. Zeker als je ziet wat voor stappen we in de afgelopen acht jaar hebben gemaakt op het gebied van racen, techniek, tunen en wat al niet meer. Misschien de baan maar op zolder opslaan voor de kleinkinderen??? Hahaha die kijken wel uit, want dat is toch heel wat anders dan een smartphone of een playstation toch??? Nee opa jouw hobby is van een uitstervende soort, en misschien hebben ze ook wel gelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten