zondag 11 maart 2012

Modificeren van een analoge MRRC regelaar.

Een tijdje geleden hebben we de 45 Ohm regelaar van MRRC aangeschaft, en met we bedoel ik: Ron,Ton,Ruud en ik zei de gek.
Zoals ik al eerder beschreef, is dit een prima regelaar voor een thuisbaan, of als je een beginnend slotracer bent.
Na een bezoekje aan het hoofdkwartier van Keistadslotracing, kwam ik op het idee om mijn regelaar te gaan verbouwen.
Ik had namelijk met een regelaar van Marco gereden, waar zowel een lagere weerstand in zat (25 Ohm), als ook een regelbare rem, in de vorm van een potmeter (draadgewonden,25 Ohm).
Dus heb ik bij SRHW in Oirschot, een Controller resistor 25 Ohm economy gekocht (CS3600E),en bij een elektronika zaak in Amersfoort, de potmeter.
Voor het resultaat zie onderstaande foto.

Natuurlijk moest er wel het nodige inwendige van de behuizing verwijderd worden met een dremel.
Tevens heb ik ook een en ander moeten veranderen aan de positie van het aluminium blokje waar de veer van de trigger aanvastzit.

Een gat geboord in de behuizing, zodat de potmeter aan de voorkant van de regelaar zit.
De potmeter heeft 3 aansluitingen, neem altijd de middelste en een van de andere aansluitingen.

Bij mij is het zo, dat als je de potmeter helemaal links draait, de remwerking maximaal is, de auto stopt meteen als je gas loslaat.
Als je de potmeter met de klok mee draait, is de remwerking minimaal, en zal de auto langer doorrijden als je gas los laat. .

Even terugkomend op het aansluiten van de potmeter, deze plaats je tussen de rode remdraad.
Ik heb er een klein kroonsteentje in gezet, omdat het eventueel verwisselen van een andere of defecte potmeter, makkelijker en sneller gaat, tevens hoef je dan niets te solderen.
Het eventueel vervangen van de draad gewonden weerstand van de regelaar, is erg makkelijk.
Gewoon 4 boutjes en moertjes loshalen, nieuwe weerstand op z'n plaats zetten, boutjes en moertjes weer aandraaien, en klaar is Kees( een kind kan de was doen).

Het resultaat op de baan was goed te merken, mijn regelaar reageerde beter, en dus ook mijn auto's op de baan.
Persoonlijk gebruik ik weinig remwerking, om de auto's lekker door de bochten te laten rollen, maar dat is voor een ieder weer anders.

1 opmerking:

Alphons zei

Dit soort knutsel vaardig heden geven een voldaan gevoel. En het is een goedkope oplossing.